دی ۶ام, ۱۳۹۶

کارت ملی هوشمند، کلید تحقق دولت الکترونیک

درگز- رئیس اداره ثبت احوال شهرستان درگز اظهار کرد: کارت هوشمند ملی آخرین دستاورد سازمان ثبت احوال است که اکنون در سراسر کشور در حال اجرا بوده و به عنوان کلید تحقق دولت الکترونیک از آن یاد می شود.

به گزارش صبح توس؛ اداره ثبت احوال، یکی از مهم ترین مراکز تولید و انتشار آمارهای جمعیتی است که امروزه با گسترش و پیشرفت سیستمهای کامپیوتری تقریبا تمام ادارات و نهادهای دولتی از خدمات ارائه شده توسط این سازمان بهره می برند.

به همین مناسبت و با توجه به ۹۹ ساله شدن سازمان ثبت احوال، خبرنگار درگز خبر گفتگویی را با مهدی عباسی رئیس اداره ثبت احوال شهرستان درگز ترتیب داده است که به شرح زیر می باشد:

درگز خبر: سلام، لطفا در مورد تاریخچه شکل گیری سازمان ثبت احوال توضیحاتی ارائه بفرمایید، چرا سوم دی به عنوان روز ثبت احوال نام گرفت؟

عباسی: سوم دی ماه روزی است که اولین سند سه جلدی و شناسنامه برای یک خانم به نام فاطمه ایرانی در سال ۱۲۹۷ در تهران صادر شد و به همین مناسبت این روز به نام روز ملی ثبت احوال در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.

درگز خبر: این سازمان در بدو تاسیس چه وظایفی را بر عهده داشت؟

عباسی: سازمان ثبت احوال در آغاز فعالیت خود چهار وظیفه اصلی ثبت ولادت، وفات، ازدواج و طلاق را بر عهده داشت که به مرور زمان به ۹ وظیفه افزایش پیدا کرد و امروز، مراکز ثبت احوال در حال ارائه ۲۵ نوع خدمت به مراجعه کنندگان هستند.

درگز خبر: اولین ثبت سند شهرستان درگز در چه سالی انجام شد؟

عباسی: پس از شکل گیری سازمان ثبت احوال، سبزوار اولین شهرستان استان خراسان بود که تشکیلات ثبت احوال را راه اندازی کرد و اولین سند سه جلدی شهرستان درگز در سال ۱۳۰۸ به ثبت رسید.

درگز خبر: آیا سند سه جلدی همان شناسنامه ای است که قدیمی ها از ان به عنوان سه جلد یاد می کردند؟

عباسی: خیر، سند سه جلدی که از آن به سند ثبت کل وقایع نیز یاد می شود یکی از اسناد رسمی دولتی است که با تولد هر فرد تنظیم شده و به موازات آن، شناسنامه برای افراد صادر می شود. در واقع سند سه جلدی اساس صدور تمام اسناد دیگر همچون، کارت ملی، شناسنامه المثنی و غیره است که در مواقع لزوم از آن استفاده می شود.

درگز خبر: آیا آماری از تعداد وفات و تولد در ۹ ماهه اخیر سال ۹۶ در دست دارید؟

عباسی: بله از ابتدای سال ۹۶ تاکنون تعداد ۹۳۱ مورد تولد ، ۴۱۲ مورد وفات، ۳۶۴۵ مورد تعویض شناسنامه، ۱۱۰ مورد تغییر نام و نام خانوادگی و ۲۴۸ مورد درخواست کارت شناسایی ملی در سیستم ثبت احوال شهرستان درگز ثبت شده است.

درگز خبر: از پرکاربرد ترین نام های دختر و پسر در طول ۶ ماه اول سال ۹۶ برای ما بگویید.

عباسی: در بخش نام های دختران: زهرا، فاطمه، رها، نازنین زهرا و ستایش و همچنین در بخش پسران: علی، امیر علی، حسین، محمد و ابوالفضل پر کاربردترین نام های ۶ ماهه اول ۹۶ هستند

درگز خبر: در مورد تولید و انتشار آمارهای جمعیتی برای ما بگویید

عباسی: بر اساس قانون، متولی تولید و انتشار آمارهای جمعیتی سازمان ثبت احوال می باشد اما بنا به دلایلی که ذکر خواهد شد و با توجه به فراهم نبودن زیر ساخت و بستر مناسب برای این عمل، مرکز آمار ایران از طریق سرشماری عمومی نفوس و مسکن اقدام به انتشار آمار های جمعیتی می کرد.

درگز خبر: چرا سازمان ثبت احوال موفق به فراهم کردن بستر این کار نشد؟ چه مشکلاتی بر سر راه وجود داشت؟

عباسی: سازمان ثبت احوال تمام اسناد سه جلدی که از بدو تاسیس تاکنون منتشر شده است را در اختیار دارد، این اطلاعات، منبع بسیار خوبی برای انتشار ریزترین اطلاعات جمعیتی مربوط به هر نقطه است اما انجام صحیح این عمل تمهدیات خاصی را نیاز داشت که یکی از آنها همان چهار وظیفه اصلی سازمان یعنی ثبت طلاق، ازدواج، وفات و تولد در مهلت های قانونی است.

درگز خبر: لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید

عباسی: قانون برای ثبت چهار واقعه ای که ذکر شد مهلت مقرری تعیین کرده است، برای مثال جهت ثبت واقعه ولادت و اعلامیه های طلاق و ازدواج ۱۵ روز و ثبت واقعه وفات ۱۰ روز مهلت داده شده که در سیستم ثبت شود، چون اساس ارائه اطلاعات به روز همین چهار پارامتر هستند ولی علی رغم وجود قانون، این کار انجام نشد چرا که در گذشته وجود محدودیتهایی همچون، ایاب و ذهاب و مراجعت به روستاها و نبود سیستم های کامپیوتری، انجام این کار را با مشکل مواجه می ساخت.

درگز خبر: آیا چاره اندیشی برای رفع این مشکل صورت گرفت؟

عباسی: بله، قانون گذاران برای سهولت در انجام این کار ماده قانونی را تصویب کردند که مطابق با آن سازمان ثبت احوال کشور می تواند با توجه به وجود محدودیت های مذکور، در اجرای وظایفی که بر عهده دارد از همکاری نهادها و دستگاه ها بهره مند شود، اما در تبصره دو ماده ۵ قانون ثبت احوال، نحوه این همکاری منوط به تصویب آئین نامه اجرایی این قانون بود که تا سال ۸۵ به تصویب نرسید و سازمان ثبت احوال موفق به ثبت وقایع و تولید محتوا در مهلت قانونی نشد.

درگز خبر: بعد از سال ۸۵ چه اتفاقی افتاد؟

عباسی: آئین نامه این قانون در سال ۸۵ به تصویب رسید و بعد از آن تمام دستگاههای مرتبط همچون شهرداری، دهیاری، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها مکلف به همکاری در بحث اعلام وقایع حیاتی با این سازمان شدند، از زمان ابلاغ این دستور و عملیاتی شدن آن تغییر چشمگیری در ثبت وقایع در مهلت مقرر پیش آمد و اکنون ثبت وقایع حیاتی در زمان مقرر با ۹۹٫۵ درصد عملکرد در کل کشور در حال انجام شدن است.

درگز خبر: با توجه به همکاری تمام دستگاههای مرتبط، علت بروز نیم درصد خطا در ثبت وقایع چیست؟

عباسی: بسته به شرایط جغرافیایی هر شهرستان یک سری مشکلات وجود دارد که باعث می شود در طول سال دو الی سه واقعه معوق بماند، برای مثال در شهرستان درگز وجود مشکلاتی از قبیل مسائل بهداشتی و عدم حضور پزشک متخصص سبب می شود عده ای از همشهریان، برای انجام زایمان به شهرستان های اطراف مراجعت کنند، وقتی واقعه ولادت در شهر دیگری اتفاق می افتد والدین کودک پس از دریافت گواهی ولادت از اداره ثبت آن شهر، به دلیل فراموشی یا مسائل دیگر، آن را بعد از گذشت ۱۵ روز به اداره ثبت شهرستان تحویل دهند که همین مساله در عملکرد ثبت وقایع سبب بروز نیم درصد خطا می شود.

درگز خبر: از طرح اصلاح اساسی سیستم برای ما بگویید

عباسی: تا قبل از سال ۱۳۷۳ به دلیل عدم وجود سیستم های کامپیوتری، ثبت تمامی وقایع به صورت دستی انجام می شد، اما بعد از این تاریخ و همزمان با شروع طرح اصلاح اساسی سیستم، تمام اطلاعات اسناد سه جلدی، دسته بندی شده و در سیستم هایی که به همین منظور تهیه شده بود وارد شدند، ماحصل این عملیات ایجاد پایگاهی به نام پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور بود که بیش از ۱۰۰ میلیون داده از اطلاعات اسناد سه جلدی که در کل کشور تنظیم شده بود را در خود جای داد.

درگز خبر: این طرح چه مزایایی برای سازمان ثبت احوال داشت؟

عباسی: طرح اصلاح اساسی سیستم، شروعی بود برای خروج ارائه خدمات سازمان از حالت سنتی به حالت سیستمی و مدرن، با اجرای این طرح تمام خدمات سازمان ثبت احوال از قبیل صدور اسناد سه جلدی، خلاصه فوت، ثبت طلاق و ازدواج به صورت سیستمی انجام شده و اسناد دستی از میان برداشته شد.

درگز خبر: آیا هدف اصلی طرح اصلاح اساسی سیستم، بحث پیشرفته شدن ارائه خدمات بود؟

عباسی: خیر، هدف اصلی این طرح تحقق وظیفه قانونی انتشار آمارهای جمعیتی بود که امروز با ثبت ۹۹٫۵ درصد اطلاعات در مهلت قانونی، شاید بیش از ۱۰۰ دستگاه دولتی و غیردولتی برای احراز هویت افراد در حال اطلاعات گیری از این پایگاه با کلید شماره ملی باشند.

درگز خبر: با توجه به وجود پایگاه اطلاعات کشوری و ارائه اطلاعات بهنگام، آیا ضرورتی بر ادامه سرشماری نفوس و مسکن وجود دارد؟

عباسی: سرشماری عمومی نفوس و مسکن هر ۵ سال یکبار انجام می شود و از شروع عملیات جمع آوری اطلاعات تا پایش آن حدود ۶ ماه زمان لازم است که این کار هم هزینه زیادی در بر دارد و هم اطلاعات به دست آمده بعد از گذشت ۱ سال با توجه به خاصیت پویا بودن جمعیت، قابل اتکا نبوده و دستگاههایی که از این اطلاعات استفاده می کنند باید با تقریب و درصد، عملیات خود را پیش برند، بنابراین بهترین منبع برای دریافت اطلاعات بهنگام، پایگاه اطلاعات جمیعتی کشور است. اما این پایگاه فقط اطلاعات حیاتی را در بر دارد و برای کسب اطلاعات دیگر، از قبیل شغل افراد، میزان تحصیلات، میزان درآمد و غیره نیاز به آمارگیری از طریق اجرای سرشماری وجود دارد.

درگز خبر: چه لزومی برای هوشمند سازی کارت ملی وجود دارد؟

عباسی: کارت هوشمند ملی آخرین دستاورد سازمان ثبت احوال است که اکنون در سراسر کشور در حال اجرا بوده و به عنوان کلید تحقق دولت الکترونیک از آن یاد می شود، چرا که این کارت چند منظوره بوده و خدمات متنوع و گوناگونی بر روی آن قابل ارائه است.

درگز خبر: چه خدماتی قابل ارائه شدن بر روی کارت ملی هستند؟

عباسی: خدمات کارت هوشمند ملی در حال حاضر فعال نمی باشد ولی پیش بینی شده است که در سال های آینده دستگاه های مختلف به همدیگر مرتبط شوند و کارت ملی هوشمند به عنوان مرجع، مورد استفاده قرار گیرد.

درگز خبر: چه میزان از جمعیت شهرستان درگز وجد شرایط احذ کارت هوشمند ملی بوده و تاکنون صدور این کارت چند درصد پیشرفت داشته است؟

عباسی: ۸۰ درصد جمعیت شهرستان واجد شرایط اخذ کارت ملی هستند که چیزی در حدود ۶۳ هزار نفر می شود و از این تعداد به طور تقریبی ۵۰ درصد افراد تاکنون برای صدور کارت هوشمند ملی اقدام کرده اند.

درگز خبر: چه مشکلاتی بر سر راه صدور کارت هوشمند ملی وجود دارد؟

عباسی: سازمان ثبت احوال از ۵ سال گذشته صدور کارت هوشمند ملی را آغاز کرده و از آن تاریخ تاکنون امکانات بسیاری را برای سهولت هر چه بیشتر این امر فراهم آورده است، از طرف دیگر اعتبار کارت های ملی کاغذی رو به اتمام بوده و دیگر تمدید نمی شود اما با اینحال استقبالی آنچنانی از طرف مردم برای دریافت کارت هوشمند ملی انجام نشده است و اگر روزی ارائه کارت هوشمند ملی به دستگاه های دولتی الزامی شود، با هجوم مردم به سمت باجه های پستی و اداره ثبت احوال مواجه خواهیم شد که این مساله عامل بروز مشکلاتی از قبیل طولانی شدن پروسه دریافت کارت ملی می شود.

درگز خبر: در پایان چه توصیه ای به همشهریان عزیز درگزی دارید؟

عباسی: ضمن تشکر از مردم فهیم شهرستان درگز، از عموم همشهریان عزیز خواستاریم تا با مراجعه هر چه سریعتر به دفاتر پستی و صدور کارت هوشمند ملی ما را در ارائه هر چه بیشتر و بهتر خدمات دولت الکترونیک یاری نمایید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها, ,


ایمیل سایت:  dargazkhabar.ir@gmail.com                         شماره سامانه پیامک سایت:    به زودی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *