دی ۲۳ام, ۱۳۹۵

61205902463

برخی از تریبون های دانشگاه به دست افراد ضعیف است/ لزوم تبیین جایگاه استاد و دانشجو در جامعه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درگزخبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛خدیجه یدالهی مدرس دانشگاه علمی کاربردی شهرستان میناب در گفتگو با فرهنگ کده به ویژگی یک مدرس اشاره کرد و گفت: جمعیت دانشجو و استا بخش قابل توجهی از جامعه را در بر می گیرد و فارغ التحصیلان دانشگاه ها به عنوان بخش فرهیخته و تصمیم ساز در بخشش های مختلف اقتصادی ،فرهنگی ،     سیاسی و اجتماعی وارد شده و به ارائه خدمت می پردازند.

 

وی بیان کرد: استاد و دانشجو دو قشر مهم و آینده ساز جامعه باید چنان جایگاه مهمی برایشان تعریف شود ،که بتوان آنها را سکوی رشد توسعه ، امید و ترقی تمام اقشار جامعه دانست اما متاسفانه در جامعه امروزی ایران این دو پایگاه مهم علمی و فرهنگی در جایگاه اولیه خود را از دست داده اند و این امر باعث به وجود آمدن معضلی شده است که به صورت خطری پنهان جامعه رو تهدید میکند .

 

یدالهی ادامه داد: عدم توجه کافی به خطرات جدی عواقب ناشی از این امر به طور تدریجی ظهور می یابد و به همین سبب برای جامعه هراس انگیز نیست زیرا ساختار فرهنگی و زیستی بشر به گونه ای است که تنها در برابر خطرات زود رس واکنش نشان می دهد و نسبت به مسایلی که مربوط به اینده دور است بی توجه است.

 

وی در ادامه اضافه کرد: برای حل این معضل بزرگ باید در گزینش دانشجو و استاد فلیترهایی قرار داد و اما با این حال همچنان در دانشگاه برای همه کاملا باز و در بعضی موارد تریبون های دانشگاه در دست افرادی که نه تنها متخصص نیستند بلکه وجدان کاری ضعیفی دارند .

 

مدرس دانشگاه علمی کاربردی میناب با اشاره به اینکه دانشگاه ها در انجام گزینش مدرس چارچوبی که باید در نظر گرفته شود و در اولویت قرار بگیرد ، تخصص و اعتماد است؛ تصریح کرد: تخصص ضمیمه کیفیت آموزش و اعتماد ضمیمه رابطه متقابل استاد و دانشجو است .

خبر مرتبط:  هر روز در خیابان چند «سمیه» می‌بینیم؟

 

یدالهی با بیان اینکه در امر گزینش سوابق یک مدرس نکته قانونی و بسیار مهم است که باید مورد بررسی قرار بگیرد ؛ خاطر نشان کرد: در واقع شکستن فیلترهایی که مختص به ضرورت های یک مدرس است ارزیابی شود و با گذشتن از فیلترهای مهم از جمله  تخصص ، اعتماد، وجدان کاری،پژوهش،اهمیت به علوم مختلف،شیوه بیان و…میتوان محیطی علمی و پژوهشی آینده سازی را طراحی کرد .

 

وی در ادامه افزود: ضرورت موضوع این است که کیفیت دوران دانشگاه در میزان کاردانی این افراد که در واقع گردنندگان جامعه هستند ، نقش اساسی دارد و در این بین رابطه استاد و دانشجو و عوامل موثر بر ان از قبیل وظایف دانشجو و استاد ،انتظارات آنان از یکدیگر ، نقش مدیریت دانشگاه ، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد و رابطه ای که باید در ورای موضوعات مادی ، در فکر ایجاد آن بود.

 

مدرس دانشگاه علمی کاربردی میناب اظهار کرد: در ایران ورود دانشجو به دانشگاه در ادامه دبیرستان و نه ادامه دوره کسب مهارت ها و علوم می باشد و امروزه دانش آموزان آن هم در دبیرستان های خوب با تکنیک درس خواندن ،تست زدن ، سرعت و…آشنا می شوند .

 

یدالهی گفت:  آشنایی با تکنیک درس خواندن به هیچ عنوان به معنای فهم و کسب فرهنگ عمومی نیست چون یادگیری تکنیک ها ، تمرین و سرعت ، زمانی برای مطالعات عمیق و تفکر نمی گذارد و در نتیجه وقتی وارد دانشگاه می شوند اغلب از اطلاعات اولیه خود در حوزه هایی چون معارف ، فلسفه ، ادبیات و هنر بی بهره اند و با نام نظریه پردازان برای اولین بار در کلاس دانشگاه آشنا می شوند .

خبر مرتبط:  پراگماتیسم تبدیل واقعیت به موقعیت است/ رابطه اسلام و پراگماتیسم

 

وی ادامه داد: دانشجو انتظار دارد همان روشی که در دبیرستان آشنا شده در دانشگاه هم کار کند ، یعنی همان روش تست زدن و حفظ کردن ، در نتیجه دانشگاه در بدترین حالت ، محل دادن مدرک دانشگاهی می شود که در جامعه هیچ کاربردی ندارد در نتیجه نه تنها تولید علم و عالم را نخواهیم داشت بلکه انتقال علم به صورت سطحی خواهیم داشت ، علاوه بر این در سیستم گزینش کنکور در ایران اکثرا انتخابی در کار نیست در حقیقت دانشجو بدون شناخت از رشته و بدون انگیزه و علاقه وارد رشته اش می شود و بینشی نسبت به علم و کار و آینده اش ندارد. در این بین نقش استاد معلوم می شود .

 

این مدرس مطرح کرد: استاد باید پاسخگوی اشکالات در نظام آموزشی باشد و هم وظیفه انتقال علم و معرفت را بر عهده داشته باشد و هم ایجاد انگیزه و علاقه و آگاهی و تعمیق بینش دانشجو نسبت به علم و اینده دانشجو را بر عهده بگیرد که این موضوع پیچیده در توان هر مدرسی نمی گنجد چرا که بعضی از اساتید به اشکال وارده در نظام آموزشی کاری ندارند و بنابراین بدون توجه به شرایط گزینش دانشجو شروع به انتقال علم و نظریه پردازی می کنند و نتیجه ان، این است که دانشجو فلسفه کسب علم را در نمی یابد ، ولی اگر اساتید شناخت از شرایط اجتماعی و اشکالات نظام آموزشی پیدا کنند تاکید بیشتری بر کسی بینش و فرهنگ همراه با علم بر اساس ایجاد انگیزه و علاقمند کردن دانشجو را به عمل می آورند .

خبر مرتبط:  مدیر کتابخانه های عمومی بیجار با فرمانده سپاه دیدار کرد

 

مدرس دانشگاه علمی کاربردی میناب ؛افزود: ارکان اصلی تعامل بین استاد و دانشجو ،انتقال علم و دانش و معرفت و بینش به دانشجویان و فراگیری مهارت های ارتباطی در محیط دانشگاه ، آشنایی و الگوبرداری از منش و رفتار دانشمندان آگاهی یافتن در مورد آینده حرفه ای و آموزشی و ایجاد فرصت مطالعه علمی موجود برای دانشجو و کار گروهی پژوهشی با سایر دانشجویان و کشف استعدادها و علاقه مندی های دانشجو و شکوفایی استعدادها در محیط درسی توسط اساتید.با همه این اوصاف،اساتید به عنوان متولیان فرهنگی باید واجد شرایط کامل باشند و از خصوصیات بارز مدرسی و یک مربی متخصص برخوردار باشد .

 

وی خاطر نشان کرد: یک استاد باید قابلیت این موضوع را داشته باشد که علاوه بر یک مربی و یک بستر ساز و تسهیل کننده امور ،باید رعایت قوانین و اصول آموزشی ، روح قوانین نانوشته را رعایت نماید(منش و رفتار عالمانه، وجدان، عدم تبعیض بین دانشجویان و عدالت آموزشی توجه به حالات روحی و روانی و شرایط دانشجو، دلسوزی و مهربانی و مشوق بودن برای دانشجو )استاد دانشگاه تنها مدرس دانشگاه نباشد و در عرصه تولید فکری و رفع مشکلات در جامعه نیز نقش ایفا کند و به تربیت دانشجو بپردازد.

 

اخبار تصادفی:


ایمیل سایت:  dargazkhabar.ir@gmail.com                         شماره سامانه پیامک سایت:    به زودی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *